lördag 12 mars 2016

vardagsmotion

Träning och hälsa ska inte vara något kravfyllt och ångestladdat. Inga ord som ska komma med pekpinnar - gör si, men inte så. Det ska vara en rolig och naturlig del av livet. Ändå kan det ibland vara nödvändigt att fokusera på pekpinnarna för att kunna göra en förändring ... som kan bli hållbar igen när du plockar bort kraven, ångesten och pekpinnarna. Själv tränar jag fortfarande hårt på att inte racka ner på mig själv om jag inte tränar eller anser att jag inte tränat tillräckligt länge/hårt.

Våra kroppar är byggda för rörelse, för det vi kallar vardagsmotion. Inte för att sitta ner hela dagarna och ta rulltrappan i gallerian. Jag lyssnade på Träningspodden, i vanlig ordning, och fick höra att någon som har ett stillasittande jobb 8 timmar 5 dagar i veckan men som lägger kanske 3-4 dagar i veckan på gymmet med hård träning ändå inte minimerar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar som äldre. Man måste helt enkelt promenera mera! Också.

Allt det där hör ihop ...



Healthy eating:


Det innebär att hitta en balans som fungerar - för mig. Det har tagit år av "laborerande", tester och undersökningar för att komma fram till att jag mår bra av att utesluta gluten - men det är också mitt enda förbud. Min enda pekpinne gällande kost. Även om jag egentligen inte heller tål socker (magen svullnar upp och gör ont) äter jag ibland en godisbit eller en efterrätt. Men jag vet att jag får sota för det efteråt!

På det stora hela äter jag nyttigt för att jag ska må bra. Kanske äter jag för lite enligt vissa, i alla fall med tanke på hur mycket jag tränar och rör på mig - men jag har hittat min balans. Det jag mår bra av. Det är en variant av LCHF och 5:2 även om diet inte är ett ord jag använder för att beskriva hur jag äter.

Drinking water:


Ja, fråga de som känner mig ... jag dricker vatten konstant! Nej, inte i några enormt onödiga mängder, men ... bra. Helt enkelt. En stor latte, vitt eller rött och så vatten. Det är livets drycker.

Sleeping well:


Betyder för mig att jag sover 8,5-9 timmar. Varje natt! Det är bara du själv som vet exakt hur många timmar du behöver. Nagga inte på det. Lova!

Working out:


Ja, den där vardagsmotionen då ... tack och lov har jag ett jobb där jag håller igång hela dagarna. Och jag får vara utomhus! Jag snittar någonstans runt 9000 steg bara på en arbetsdag. Det är bra. Addera ännu fler steg under dagen samt gym- och simträning minst 3-4 dagar i veckan så har du min träning.



4 kommentarer:

znogge sa...

Jag tror på en helhetssyn på kroppen och vardagsmotionen är inte att förakta. Jag är tacksam för hundarna för då får man som bonus fyra promenader per dag. Sedan är mitt mål att komma igång med simningen igen men min hudåkomma har inte riktigt klarat längre vistelser i vatten.

Kram och trevlig lördag!

Ama de casa sa...

Stegen blir runt 10.000 per dag för mig - om det inte regnar... ;-) Jag sover gott och dricker mängder med vatten. Tre poäng till mig! :-)

Aggie sa...

Vilket bra inlägg! Det där med att ha vardagsmotion i jobbet tror jag är så viktigt, både psykiskt och fysiskt. Jag är otroligt glad för att jag har möjlighet att röra mig så mycket i mitt jobb, jag snittar nog oxå runt 10.00 steg per dag. Dessutom tror jag inte att jag hade fixat ett stillasittande jobb, varken min rygg, mitt psyke eller min kropp :-)

Kram på dig!

felicia sa...

också hört det att man måste göra mer än att bara träna på gym om man har ett sådant jobb. Jag stod åtta timmar på mitt förra jobb minus min 15 minuters lunch då men ah nästan. Det märktes verkligen i hela kroppen. Nu sitter jag ju betydligt mer, tyvärr men har ett bättre jobb så jag vet inte vad som är bäst :) heh.