torsdag 24 mars 2016

kosttillskott

Det här med kosttillskott alltså ...

Jag är tveksam. 
Jag är en förespråkare av naturlig mat - mat som ger mig de proteiner och vitaminer som jag behöver. Jag börjar exempelvis varje morgon med att äta två ägg; en röra på vispgrädde och chiafrön. För mig är det en bra start. Sen brukar jag fylla på mitt grönsaksbehov under arbetstid. En frukt på förmiddagen - en på eftermiddagen. Och så en rejäl sallad med kyckling eller fisk (ibland kött eller vegetariskt) till lunch. Middag hemma ... vardagsmaten blir ofta lite snabbt, både lagad och intagen på språng.

Kosttillskott i form av vitaminer och mineraler

Ja, det kan ibland vara nödvändig. I mitt fall har läkare till exempel konstaterat noll järnvärde och lika tomma reservdepåer så jag är ordinerad att ta en stark järntablett varje dag i 200 dagar - minst. Men för att hålla förkylningen stången föredrar jag att äta vitlök eller ingefära och andra frukter och grönsaker i stället för exempelvis C-vitaminbrus.

Nu ska jag dock inte gå in i någon diskussion gällande vitaminer och mineraler. Det där kan en läkare eller dietist göra så mycket bättre.

Jag funderar bara ... utifrån mig själv. 

Kosttillskott - energibars och proteindrinkar

Jag tycker inte att mat ska vara belöning (även om jag kan hamna i tänket jag måste träna si och så mycket för att kunna äta det eller det). Stoppar jag i mig en söt energibar direkt efter träning ökas tänket träning - mat/belöning eftersom en proteinkaka mest består av socker ... choklad, kanske lite nötter. MEN, jag erkänner. En bar är bra att ha till hands och den slinker ner lite då och då. Det är bättre att äta något efter ett gympass än ingenting alls. Hur som helst ... 


Jag upplever att jag många gånger äter lite lite i förhållande till hur mycket jag faktiskt tränar och rör på mig. Det kan handla om avsaknad av hunger, att jag inte tänker på att äta eller att jag missbedömt mängden träning. Då kan det vara bra att ta till en proteinbar eller en mjökdryck som visserligen inte mättar så bra utan snarare kan ses som en söt belöning, men i alla fall hjälper mot den värsta yrseln orsakad av för lite mat. Kosttillskott kan, till skillnad från exempelvis en banan, dessutom ligga ganska länge i träningsbagen utan att bli dålig. Det är långt, långt ifrån varje gång jag adderar kosttillskott efter träning. Tänk då att bära runt på en banan som blir bortglömd, svart och mosig ...

Proteintillskott behövs sällan

Men kan alltså vara bra att "ha till hands" som backup i träningsväskan. Men !!! har man som mål med sin träning att gå ner i vikt är det bra att tänka på att en proteinrecovery efter träning kan addera alla de kalorier som träningen precis dragit bort. Helt förödande med andra ord.

Äter du mycket proteintillskott?

4 kommentarer:

znogge sa...

Nej, ingenting men nu tränar jag förvisso inte speciellt mycket och då är ett för högt proteinintag inte nyttigt för vissa organ. Helt allmänt så tror jag på en normalt sammansatt kost utan tillskott såvida inte medicinska skäl gör att det behövs.

Kram och trevlig skärtorsdag!

Rund är också en form! sa...

Det händer, men aldrig söta bars eller så. Blir enstaka proteindrinkar gjorda på mjölk, banan och proteinpulver. Men inte särskilt ofta, det heller.

Och ja, det där med att träna och äta är en balansgång.
Du kanske äter för lite och det är därför din kropp känns lite "off"...? Testa att lägga till något extra. Särskilt en timme eller två innan dina styrkepass?

Kram M

Mittgodastefinaste sa...

Jag äter Mitt val kvinna från Apoteket men är dålig på att komma ihåg att ta dem...

Glad påsk! Kram Jenny

Ama de casa sa...

Nej, här är det inga tillskott alls. Om man inte räknar tapas som sådana... ;-)