söndag 13 mars 2016

7 saker jag behöver för att må bra


Pamppo listade för ett tag sedan 7 saker hon behöver för att må bra - här är mina må-bra-saker. Vilka är dina? 


  1. Jag är så tråkig att jag listar sömn och vila överst. Utan ordentligt med sömn och chans till rekreation får jag oerhört svårt att hålla samman mig själv i en helhet med driv. Min kognitiva förmåga går till spillo om jag sovit mindre än 8 timmar, jag blir ofokuserad, får ont i huvudet och blir gnällig som en liten bebis. Vila är minst lika viktigt och jag behöver få tid att landa hemma efter en arbetsdag. Kanske hinna ta en kaffe innan middag och sedan äta den tillsammans hela familjen. Jag sjunker gärna ner i soffan med en bok, ett teveprogram eller framför datorn också. Helgerna är oerhört viktiga för mig - dagar som är återhämtning! och ger chans att hinna med det som ibland kan vara svårt i vardagen. Vila - massor av vila.
  2. Naturen! Av samma anledning som ovan. För att den ger mig vila, lugn och rekreation. Frisk luft är dessutom något jag har stort behov av. Naturen håller mig pigg, frisk och glad och bidrar som extra bonus till rörelse. Och sen är den så vacker också ...
  3. Något som är minst lika viktigt som sömn och vila är träning. Allt ifrån vardagsmotion med många promenader till högintensiv gymträning, simpass och pulshöjande hemmaträning. Får jag inte träna känner mig mig stressad, får ont och hamnar i en negativ spiral av dåliga tankar. När jag tränar lyssnar jag alltid på en bra pod eller musik, något som hjälper mig att skärma av mig från yttervärlden och hålla fokus på prestation och vila - allt på en och samma gång. Det är så skönt.
  4. Utmaningar. Jag behöver känna att jag inte stagnerar i något jag gör utan behöver stort utlopp för utveckling, utbildning och ansvar. Oavsett vad det gäller! Om det så är arbetsrelaterat, har ett träningsfokus eller vad som helst jag snöat in mig på. Jag vill alltid gå all in och satsar på högsta, bästa resultat. Jag behöver den friheten, förtroendet och ansvaret.
  5. Bra mat på mitt sätt. Jag behöver dricka mängder med vatten (och latte), jag vill ha min äggröra, min lunchtallrik med kyckling och sallad och jag vill ha min middag som gärna får bestå av en mustig tomatsoppa, glutenfri pasta-pesto, taco eller hemlagad glutenfri pizza. Och så en eller annan frukt under dagen. Att äta nyttigt, mat som får mig att må bra är viktigt. Platt mage har fått en helt, helt annan innebörd för mig när jag uteslöt gluten och började träna mer intensivt. Nu känner jag mig lätt, utan värk och den där matta tröttheten. Tänk vad kost och träning kan göra gott för kropp och själ. 
  6. Skriva ... även fast jag har långa perioder då jag knappt skriver alls (förutom på min blogg) får jag ibland ett så stort behov av att låta orden flyga fritt att jag blir alldeles nipprig. Just nu är jag inne i en lustfylld skrivarperiod med ett feelgoodmanus som "får ta sin tid".
  7. Sist men inte minst - kramar och närhet. Det är livets bränsle.