söndag 28 februari 2016

veckans träning

Måndag


Den här veckan startade med en planerad och välbehövlig vilodag men sen rullade det irriterande på i två dagar till ... Jag skyller bara på mig själv samtidigt som jag egentligen inte skyller alls - eftersom det för med sig så mycket dålig energi och smiskar självkänslan. Vad då, jag duger som jag är (trots att jag inte ens kickade igång ett 7 minutes workout-pass). Det är så dumt det där. Att lägga skulden på! Mitt mål och fokus är hälsa - både inre och yttre. Känner jag för att inte träna ska det dåliga samvetet ge fanken i att ge mig en smäll (men gärna en spark i baken).

Tisdag


Tisdagen innebär en långsträcka i bil då Liam ska köras till scouterna och efter två långa arbetsdagar brukar jag vara så trött i huvudet att det är skönt att glida in på passagerarsidan och "bara åka med". På så sätt får jag spendera en stund med familjen - i vila. Jag skulle ju kunna stanna hemma eller be att få bli avsläppt på gymmet för att köra ett pass - men jag vill inte! Jag vill vara tillsammans. Så tisdagar är vilodag nästan undantagslöst oavsett om måndagar också behöver bli en vilodag för att jag har tränat hårt veckan innan.

Onsdag


Men sedan följde en vilodag till av bara farten. Minns inte ens vad jag gjorde i stället. Och det är skönt bara det.


Torsdag


Torsdagen kom med ett simpass och nu var det långt över en vecka sedan vi simmade sist. Så dagen efter vaknade jag upp med den där sköna, lite diffusa träningsvärken som jag älskar. 

Foto: Chris

Fredag


Vi hade packat gymväskan redan kvällen innan så direkt efter respektive jobb åkte vi förbi gymmet. Vi brukar inleda helgen med fredagsfys vilket är ofantligt skönt och ingen rutin jag vill rucka på. Det blev ett snabbt och högintensivt pass men en total kroppsgenomgång. Skönt för min värkande rygg som nu mår bra igen (hade så ont alla veckans tre vilodagar. Samband?)

.

Lördag


Inledde dagen med meditation. Skönt men lite väl avslappnande. Blev så trött att det bara var att dra på sig träningskläderna och köra ett pass hemma - för att träna mig pigg igen. Passade på när Engla var på kalas, mellan lämning och hämtning. Körde 7 minutes workout för att få igång flåset och adderade sedan en massa knäböj med fem olika varianter, både med och utan hantlar. Fem övningar med 10 reps x 3. 

Sedan en skön långpromenad med Chris och vovve. Vädret var strålande och det märks att våren är här. 



Söndag

Vaknade med go diffus träningsvärk efter gårdagens hemmaträning. Tänk att hela kroppen faktiskt får sig en rejäl genomkörare av "enbart" hemmaträning. Fantastiskt. 

Eftersom det var lika strålande väder som i går kände vi för att köpa på oss korv och bege oss ut i skogen för att grilla lite. Det blev en promenad på nästan 6 kilometer.


När vi kom hem körde jag ett hemmapass med ungefär samma upplägg som igår.

Inför nästa vecka


lovar jag att köra 7 minutes workout-appen varje dag. Det är så irriterande när appen påminner om att nu har du inte tränat på 3, 4 ... 8 dagar !!! fastän jag kört på med simning, promenad eller gym. Det går säkert att ta bort påminnelsen men just nu känns det som om appen tycker att jag är en latmask. Vilket ju inte stämmer. 

Men nu ska jag överlista appen - den dummer'n. 



3 kommentarer:

Browneyedgirl sa...

Perfekt att ha ett schema sådär :) Duktig du är. Tack för du sa till om texten. Testade ändra lite i dagens inlägg. Säg gärna om det blev bättre :) Kram och ha en toppen måndag

Ama de casa sa...

Hmmm... Jag föredrar nog fredagsmys före fredagsfys... Men det där med att grilla korv lät helt suveränt :-)

Home2tiny sa...

Heja dig som träna så duktigt. Kramisar Tina