lördag 6 februari 2016

i trim

När man som jag älskar att träna är det fruktansvärt frustrerande att drabbas av halsont (big no no att träna då) och sedan dessutom få feber!!! Ofrivillig vila är något av det segaste ... Tack och lov gick det snabbt över. Nu mår jag bra igen. Men det märks att konditionen inte sitter där den ska. När jag skulle gå upp till andra våning i skolan - tre trappor - var jag helt slutkörd och hjärtat dunkade hundraåttio knyck i bröstet. Totalt slut och så visade det sig att mötet jag skulle på var framflyttat till veckan därpå - haha - så jag gick alltså uppför alla trappor helt i onödan. Det här var i tisdags och nu är flåset lite bättre. Idag var jag tillbaka på träning. Körde en timmes simning, dock väldigt lugnt den första halvtimman för att sedan kunna köra på lite mer intensivt sista halvan. Så skönt att vara igång igen.



itrim kan man läsa om fem smarta tips för att komma igång efter en tids träningsuppehåll.


  1. Planera din träning. Jag och Chris sätter oss alltid i slutet på veckan och planerar in näsa veckas träning. När har vi kvällsmöten? Hur fungerar logistiken kring barnens träningar? Hur jobbar Chris? och så vidare ... Att boka in träning i kalendern gör att fokus hålls och träningen verkligen blir av. För hur mycket jag än älskar träning är det ibland väldigt lockande att bara dra täcket över huvudet. Men står det träning i kalendern är det träning som gäller!
  2. Allt räknas. Det där försöker jag bli bättre på. Jag kan ha kört en timmes simning eller mer (vilket ger ca 2 kilometer) och ändå inte känna mig nöjd. Jag kan ha kört slut mig på gymmet i 1,5 timme och ändå inte vara nöjd med min prestation ... Men för att inte knäcka mig mentalt behöver jag jobba på den här biten. Allt räknas. Även vardagsmotion. Promenader till exempel. Eller cykelturen till jobbet.
  3. Boka in personlig träning - PT. Det gjorde jag alldeles i början, när jag startade min gymträning för ett år sedan. Men sen dess har jag inte använt mig av någon PT mer än tagit tips av andra. Även om jag tycker om att "gå in i mig själv" när jag tränar gör jag ändå gärna träningen tillsammans med andra. Som en sporre. Minst lika viktigt som en PT som står och pushar ... 
  4. Unna dig nya träningskläder. Och ja, det fungerar faktiskt som en sporre. Jag tycker om att känna mig snygg och bekväm på gymmet. Därför är nya kläder viktigt för mig liksom basmakeup. 
  5. Ta det lugnt! Gå inte ut för hårt och sätt realistiska mål ... speciellt efter en tids stillasittande, sjukdom eller liknande är det viktigt att ta det lugnt. Allt för att inte tappa motivationen och för att minimera skador.


På Itrim finns en rad matnyttiga artiklar, inspiration gällande både kost och träning samt en trevlig webshop. Alltid kul att ta sin träning och hälsa till nya nivåer.

2 kommentarer:

Ama de casa sa...

Inte för att jag gillar halsont och sånt, men det mest frustrerande måste väl ändå ha varit att ha gått upp tre trappor helt i onödan? ;-)

Ha en härlig lördag! :-)

znogge sa...

Kondition är färskvara som måste underhållas. Så är det bara!

Kram