onsdag 10 februari 2016

älskade semlor

Så gott.
Igår satt jag i Krisgruppsmöte och då moffade jag årets första semla, passande nog på fettisdagen. Riktigt god glutenfri semla ... och i dag fick det bli en repris. Jag och mina kollegor gick till ett café under vår rast och där hade de (troligtvis) stans godaste glutenfria semla. Det vet vi ju, vi som äter glutenfritt, att det där är svårt. Att hitta något som är ett fullgott substitut till vanligt bakverk. Men idag satte jag alltså tänderna i en. Älskar semlor!

Ska testa att baka glutenfria semlor så snart jag hinner ...


Mitt under semlehetsen planerade jag in en välförtjänt och skön vilodag i går. Jag ignorerade till och med påminnelsen från appen 7 minutes workout men i dag körde jag ett dubbelpass varvat med några "egna" övningar. 

Hade jag inte varit så trött hade jag följt med Chris och Engla för att titta på handbollsmatch men nu blev det i stället att jag hamnade i soffan tillsammans med Liam som är lite halvkrasslig. Indra är iväg med kompisar.

Förresten.
Vad har du för bra tips mot torra hårtoppar/längder?
Jag kör med balsam vid varje dusch samt hårinpackning minst 3-4 gånger i veckan samt hårolja varje dag. Ändå är topparna/längderna torra och sköra så här års. Jag vet att det är dumt att tvätta håret varje dag men jag tränar så ofta och kommer inte ur den onda cirkeln med dagliga hårtvättar.

tisdag 9 februari 2016

7 minutes workout

Så lätt det är.
I söndags kickade jag igång min nytankade träningsapp 7 minutes workout och körde ett pass innan promenaden. Det var riktigt pulshöjande och passet tog slut fortare än kvickt. Jag blev nästan förvånad. Galet skoj var den i alla fall och det där med "jag hinner inte träna" är bara bullshit, haha. Sju minuter över har allaalla. Övningarna är enkla att utföra hemma och det enda redskap du behöver förutom din egen kropp är en ... stol. Kroppen får en snabb och effektiv genomkörare som får igång flåset. Betyget efter så kort tids användning är fem av fem men samtidigt letar jag efter en träningsapp som är lite längre och erbjuder fler övningar. Det finns ju en uppsjö av appar så det är bara att botanisera.

Vildsvinsomelett och en latte grande mellan träningspassen


Sen blev det en timmes promenad tillsammans med en kompis under tiden som Engla tränade handboll. Vi konstaterade just, jag och min kompis, att det var ett helt perfekt sätt att umgås på. När tiden inte räcker till för vännerna kan man förena nytta med nöje. Alltså, ta med det sociala ut i spåret. Man tänker ju att en middag eller en kopp kaffe inte ska ta tid i anspråk, men det är trots allt svårt att få till. Visserligen äter vi alla och kaffe dricker de flesta men trots allt ... det är svårt. Men att ta en PW tillsammans är ju perfekt! Vi fick verkligen babblat av oss (svårare är det ju att umgås och prata på gymmet. Visst kan man träna tillsammans men träna och prata går ju inte).


Efter en snabb lunch var det dags för gymmet. Återigen fokuserade jag på armar och rygg. Här har jag verkligen gjort en progression och det känns så härligt. När jag började träna på gym för över ett år sedan nu, tyckte jag att det var förfärligt tråkigt att träna armar just för att jag inte hade någon styrka alls i dem. Men nu går övningarna riktigt bra och jag både ser och märker resultat vilket får mig ännu mer taggad. Nu är det underbart att träna hela kroppen. 

Här skulle söndagens träning varit slut, men så fick Engla en supertaggad häst som var speedad på för mycket havre. Det resulterade i att jag fick leda hästen och ägnade mig därmed åt nästan en timmes småjoggning i ridhuset. Heja!

I måndags femtio minuters simning och idag vila. Förutom en snabb genomkörare med 7 minutes workout ... Vad tränar du idag?



söndag 7 februari 2016

träningspaus - vad händer i kroppen

I inlägget nedan skrev jag om små men hållbara tips på hur man lättast kommer igång med träningen igen efter en periods uppehåll. Att hoppa över träningen och/eller planera in vilodagar gör vi alla men om sjukdom eller skador sätter käppar i hjulet och det går en längre tid börjar det nästan genast märkas effekter på kroppen. Bara efter en veckas uppehåll stiger insulinkänsligheten i musklerna och kroppen får svårare att ta hand om och förbränna socker i blodet. Istället bildas det fett som gärna sätter sig på magen helt oattraktivt. Fettet i blodet blir också större.

För att inte tala om flåset! Minns att jag skrev här om hur jobbigt det var att gå upp till andra våningen på jobbet dagen efter att jag kom tillbaka från feber och förkylning. Hjärtat dunkade på och det snurrade i huvudet (kan i och för sig bero på att jag fortfarande hade lite feber men syreupptagningsförmågan sjunker med cirka 5 procent efter ett träningsuppehåll på en vecka!).

Sen händer det också en massa med stressnivåerna, sömnen och den kognitiva förmågan. Hjärnan blir slöare. För mig har hela den här veckan varit en vandring i seg sirap. Jag har varit där, jag har undervisat men jag har ändå inte nått hela vägen fram rent kognitivt. Jobbig känsla.




Själv märker jag att jag får ett ökat sötsug om jag inte tränat på några dagar. När jag tränar och tar hand om mig själv blir allt det där till en god cirkel. Bra sömn, bra kost och bra träning. Allt går hand i hand. Men när förkylningen kom var jag genast där och botaniserade i godishyllorna ... så typiskt. Såklart kan jag låta bli om jag vill, men samtidigt tycker jag att jag är värd att unna mig någon gång, även om socker är onyttigt och skit och hans moster. I helgen var det Mellofest och då är godis legitimt. Sen tycker jag ju alltid att jag inte plockar på mig så många bitar men, ooops, det fyllde en hel skål. Och efter bara några mumsbitar är jag mättad. Vill inte ha mer!

Godis är äckligt - not to myself ... haha.


Gick och borstade tänderna och la mig i sängen i stället och läste tills ögonen gick i kors. 

Och den där träningspausen då - och dess negativa effekter? Tack och lov är det snabbt avhjälpt bara man kommer igång igen. Och nu är jag igång! I torsdags simning, i går gym ...

Idag blev det en lite längre sovmorgon, vaknade tjugo över sju och låg och drog mig en halvtimma. Nu väntar frukost och sedan en långpromenad med en kompis innan gymmet med Chris. Vi var där igår och körde ett kortare pass. Efter att ha värmt upp på gåbandet blev det fokus på armar, bröst och rygg men även rumpan fick sig en genomkörare. Svårt att låta bli när det är så roligt. 



Nu ska jag fixa ihop en äggröra och läsa om roliga övningar som jag kan köra hemma (jag kommer inte igång med hemmaträning hur mycket jag än vill. Som en genväg de dagar jag inte hinner iväg till simhallen eller gymmet). 

Jag vill komma över den där tröskeln som bromsar mig rent motivationsmässigt så fort jag hör ordet hemmaträning. Det är faktiskt bättre att köra ett kortare, intensivt pass hemma om jag inte hinner iväg, än att inte köra alls. Det ska jag försöka fokusera på och sen ska jag lära mig att tycka om hemmaträning! 

HIIT-träning till exempel ... högintensiv intervallträning som ger stora hälsovinster på kort tid och som fungerar utmärkt att köra hemma. Jag kanske borde ladda ner någon app så som 7 minute workout ..?! Problemet är, tror jag, att jag inte har något utarbetat program som liksom sitter i ryggmärgen. Jag har bra övningar, men då måste jag än så länge avbryta min träning för att kolla igenom dem, hur de ska utföras och i vilken ordning och då blir det hela tiden avbrott som stör. Jag vill ha ett skönt flow när jag tränar vilket jag får på gymmet där allt går på rutin, även om jag där också varierar mig. Såklart är det bara en övergångsperiod, det förstår ju jag också. Om jag kör övningar efter ett visst schema lär jag mig dem strax ... Men det är i alla fall en förklaring som håller för min tvekan. Därmed är det ingen spärr, inget hinder som jag inte kan klara av att komma över.

Tips på hemmaträning och bra träningsappar mottaget tacksamt :)

lördag 6 februari 2016

i trim

När man som jag älskar att träna är det fruktansvärt frustrerande att drabbas av halsont (big no no att träna då) och sedan dessutom få feber!!! Ofrivillig vila är något av det segaste ... Tack och lov gick det snabbt över. Nu mår jag bra igen. Men det märks att konditionen inte sitter där den ska. När jag skulle gå upp till andra våning i skolan - tre trappor - var jag helt slutkörd och hjärtat dunkade hundraåttio knyck i bröstet. Totalt slut och så visade det sig att mötet jag skulle på var framflyttat till veckan därpå - haha - så jag gick alltså uppför alla trappor helt i onödan. Det här var i tisdags och nu är flåset lite bättre. Idag var jag tillbaka på träning. Körde en timmes simning, dock väldigt lugnt den första halvtimman för att sedan kunna köra på lite mer intensivt sista halvan. Så skönt att vara igång igen.



itrim kan man läsa om fem smarta tips för att komma igång efter en tids träningsuppehåll.


  1. Planera din träning. Jag och Chris sätter oss alltid i slutet på veckan och planerar in näsa veckas träning. När har vi kvällsmöten? Hur fungerar logistiken kring barnens träningar? Hur jobbar Chris? och så vidare ... Att boka in träning i kalendern gör att fokus hålls och träningen verkligen blir av. För hur mycket jag än älskar träning är det ibland väldigt lockande att bara dra täcket över huvudet. Men står det träning i kalendern är det träning som gäller!
  2. Allt räknas. Det där försöker jag bli bättre på. Jag kan ha kört en timmes simning eller mer (vilket ger ca 2 kilometer) och ändå inte känna mig nöjd. Jag kan ha kört slut mig på gymmet i 1,5 timme och ändå inte vara nöjd med min prestation ... Men för att inte knäcka mig mentalt behöver jag jobba på den här biten. Allt räknas. Även vardagsmotion. Promenader till exempel. Eller cykelturen till jobbet.
  3. Boka in personlig träning - PT. Det gjorde jag alldeles i början, när jag startade min gymträning för ett år sedan. Men sen dess har jag inte använt mig av någon PT mer än tagit tips av andra. Även om jag tycker om att "gå in i mig själv" när jag tränar gör jag ändå gärna träningen tillsammans med andra. Som en sporre. Minst lika viktigt som en PT som står och pushar ... 
  4. Unna dig nya träningskläder. Och ja, det fungerar faktiskt som en sporre. Jag tycker om att känna mig snygg och bekväm på gymmet. Därför är nya kläder viktigt för mig liksom basmakeup. 
  5. Ta det lugnt! Gå inte ut för hårt och sätt realistiska mål ... speciellt efter en tids stillasittande, sjukdom eller liknande är det viktigt att ta det lugnt. Allt för att inte tappa motivationen och för att minimera skador.


På Itrim finns en rad matnyttiga artiklar, inspiration gällande både kost och träning samt en trevlig webshop. Alltid kul att ta sin träning och hälsa till nya nivåer.

torsdag 4 februari 2016

i'm hooked

Jag är egentligen inte alls någon gottegris (även om jag just nu drömmer om att hitta den perfekta glutenfria semlan) men igår när jag jobbade 7:45-19:00 och därtill satt i möte ytterligare en timma kände jag att jag behövde snabba energier rätt upp i hjärnan. Alltså gick jag på jakt i personalrummets kakskåp. För såklart har vi ett kakskåp som back up på bästa arbetsplatsen.


Där hittade jag dessa och jag säger bara - oh my, I'm hooked. 

onsdag 3 februari 2016

minnetonka

Alltså. Hur länge har jag inte spanat in och drömt om en Minnetonka?! Ett väldigt bra tag nu, vill jag lova. I kväll snubblade jag åter över en hemsida, Eshoes, som har en massa fina indianinspirerade läckerbitar. Det finns så många snygga modeller att välja mellan och när jag skulle bestämma mig fick jag såklart beslutsångest. Haha, alltid. Men just den här nedan i Dusty Brown tycker jag mycket om. Speciellt nu när vi så smått går mot vår och ljusare tider tycker jag att den passar riktigt bra ... även fast det i dag har känts som om våren kommer att tveka lääänge. Det har blåst halv storm och regnet har piskat iskallt.




Till dess att solen, våren och de första blommorna kommer är de här svarta från Minnetonka också väldigt fina. Eller hur? Men ändå ... jag tänker på de beigea till ett par ljusa slimmade jeans och en vit tunn blus. Vårligt och enkelt snyggt. Jag vill ha vår och ett par Minnetonka nu.


tisdag 2 februari 2016

lever jag ens?

I förra veckan var jag och tog nya prover eftersom min läkare ville se om jag har järn- eller B12-brist. Sagt och gjort. Jag steg glatt in i provtagningsrummet och kavlade upp ärmen för att blotta mina vener ... öh, not! Jag är stickrädd, speciellt eftersom jag är så svårstucken. Till sist hade jag i alla fall lyckats tappas på två rör och i går kom domen.


Om jag ser blek ut är det kanske för att jag är just det ... haha. Mitt järnvärde ligger på 3 när det ska ligga någonstans mellan 9-34 enligt min läkare. Mina järndepåer, alltså reserven, är låga de också. Jag ligger på 4 när man ska ligga mellan 10-130 ??? 

Lever jag ens?

Nu har jag i alla fall fått nya kompisar som ska hjälpa mig på fötter. En om dagen!


"Problemet" är att jag mår bra. Jag känner mig visserligen trött och urlakad mellan varven men inte värre än att jag klarar av vardagen så länge jag får chans till en stunds vila om dagen. Jag är pigg. Träningen går bra. Jag sover bra. Äter bra ... Kort sagt. Jag har haft järnbrist förr men då har jag känt mig trött. Den här gången, när värdena är sämre än någonsin förr, känner jag mig inte alls sjuk eller trött.

Efter idag kanske - eftersom jag jobbar 8-19 och sen sitter i möte ytterligare en timma. Men att bli trött efter en sådan dag är bara mänskligt. 

Tänk då vad pigg jag kommer att känna mig sedan jag knaprat järntabletterna ett tag ...